Följ min blogg med bloglovin

onsdag 22 juni 2011

Onsdag - Favoirt i repris

Som handlar om resor

110416

Onsdag – Amerikaner i Sverige? Svensk amerikan i Sverige

Detta var bara en liten notis jag antecknade i mitt huvud och sedan i telefonen och till sist i min lilla lilla lilla röda bok .

När jag var i Malmö i januari så gick jag på bron över kanalen som går vid Centralen i Malmö, och då kom där en man som vinkade in en taxi precis som taget ur en amerikansk film eller serie.

Han vinkade med handen och ropade ”Taxi!”.

Det är som att ett frågetecken är typiskt svenskt och utropstecken något vi svenskar inte använder så ofta för att vi är fänglad av Jantelagen (Lagen om hur vi ska bete oss som egentligen inte finns).

Helt olikt vad man sett i Sverige och helt osvenskt, för jag trodde att när vi svenskar ropade på taxi så gick vi försiktigt fram till en taxi och frågade försiktigt ”Är du ledig?”.

Jag lär mig aldrig om lampan ska var tänd eller släckt när man ska veta om den är ledig eller ej.

En annan liten tanke som slog mig idag som har med resande att göra att snart 2 veckor så ska jag vara en av dem jag avundas av när jag åker tåg mellan Laholm-Malmö, nämligen sällskapet som består av några personer och några resvväskor oftast hälften av sällskapets antal består av väskor.

Okej nu ska vi inte till ett varmt ställe som Grekland eller så men vi ska ändå gå igenom proceduren: släpa resväskor, checka in, gå igenom säkerhetskontrollen, kolla klockan, leta efter vår gate kolla på klockan igen och tänka: – Vi har tid för en liten kopp kaffe.

Sen vidare lämna biljett gå in i den långa trånga gången och komma in i flyget hälsa på besättningen gå och leta upp sin plats, sätta sig och placera handbagaget under sitsen, konversera med resten av sällskapet, tugga tuggummi, säga iiiiiiih och LYFTA!

När vi väl är uppe i det blå, hör man en röst: This is your capten who speaking eller på svenska detta är kaptenen som talar, flygvärdinnorna går igenom säkerheten sen när man åker med skånska flygvärdinnor så blir man bjudna ska de va te kaffe te fast på skånska.

Sen vidare åker vi igenom olika luftskikt för att väl komma ner på marken igen, symbolen ”Fasten seatbelts” lyser och det börja luta neråt oftast applåderas det när kaptenen fört skutan på marken igen :)

Sen väl på mark brukar man vänta lite innan man går av för ALLA vill ut samtidigt, när man kommer in i ankomst hallen letar man upp bagagebandet väntar på att det ska rulla igång man går ibland till bandet på andra sidan när man hör bandet rulla igång hör man att det INTE är vid det bandet där man står.. Eller vänta sånt kanske faktiskt bara händer på film.

Ibland kan det ta en himla tid att få bagaget vilket är jobbigt men skönt att stå när man suttit i en timme eller mer.

Sen ska man haffa en taxi kanske på amerikanskt vis eller så har man bokat taxi eller så finns Underground.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar