Följ min blogg med bloglovin

torsdag 14 februari 2013

Torsdag - Smärtpump

Med jämna mellanrum kommer jag med blogg inlägg om tiden på sjukhus denna sista vändan, när jag i julas mådde som dåligast fick jag en smärtpump, en pump som pumpar ut morfin med jämna mellanrum och finns även en knapp där man kan trycka om man behöver extra smärtlindring.

Det började med tabletter men sen kunde jag inte svälja så då fick jag sprutor i magen och det var oftast om nätterna det gjorde ont, jag fick sen en kanyl i låret för att inte bli sönderstucken.
Till sist sa en manlig sköterska att det skulle sätta en pump på mig, jag hade även morfinplåster.

Jag fick en pump först som var väldigt stor (pumpen ligger i en typ väska och jag hade en nål i högra överarmen).
Så i början fick jag ha hjälp med tröjan men när jag fick en mindre pump gick det lättare.

Nackdelen med att få så mycket morfin är att man kan hallicunera och drömma konstigt, mina hallucinationer var inte så farliga som tur var men drömmarna var lite jobbiga.
Fördelen var att jag när jag väl fick sova så sov jag, annars var det att jag nickade till huvudet åkte på sne och då vaknade jag.
Under denna perioden hostade jag slem och kunde inte svälja biverkningar från strålningen tror jag, jag satt upp i stolen om dagen och satt upp i sängen på natten.

När jag var på en undersökning och skulle ligga ner mådde jag inte bra sen men när jag var på en annan för att kolla lungorna och skulle ligga ner det var då jag märkte att mitt slemhostande hade en ände.
Slemhosta man har som förkyld är bara barnleken i jämfört med min slemhosta jag hade, det var segt och hade konsistens som tapetklister, jag fick dra ut det med papper tänk er det hela dagen och hela natten.

Men nu är där bara lite spår kvar i halsen och har bara ont i halsen lite någon gång då och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar