Följ min blogg med bloglovin

torsdag 21 mars 2013

Torsdag - Kontantfri värld?

I morse var jag duktig och lyssnade på Ring P1 som handlade bland annat om det här att bankerna inte ska hantera pengar.
En bank utan pengar är väl ganska värdelöst?

Okej att det finns en rånrisk med kontanter men det behöver ju inte ha några stora summor kassaskåpet för det finns det personer som inte har kontokort att ta ut pengar med, och de ska ju inte behöva be en vän eller släkting att ta ut pengar åt dem och sen föra över det till vännens konto?
Jag förstår på ett sätt att man väljer bort kontanthantering i olika sammanhang men en annan grej som gått för långt är när man ska betala den offentliga toaletten med SMS.
Jag har för mig det är i Falkenberg som det ser ut så, förväntar sig toaföretaget att Agda 78 ska skaffa mobil på gamla dar bara för att hon råkar vara lite kissnödig när hon är ute på stan.
Att betala toan med SMS då har det gått förlångt.

Man behöver WyWallet nu för att kunna betala när man smsar något betalnummer som när man till exempel kollar bilnummer, det kan väl vara okej men det behöver inte vara så invecklat.
Jag tycker inte det var så invecklat med WyWallet men jag är ju i den generationen som har lärt sig dator på ett sätt som kanske 40-50 talister inte gjort.

Jag vill inte gnälla för jag vet att det är 2013 och framtiden har väl kommit i kapp oss men alla har inte förmåner att kunna gå in på en dator eller knappa på en mobiltelefon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar