Följ min blogg med bloglovin

tisdag 10 september 2013

Tisdag - Anna Lindh

Jag minns att jag satt på bussen, antagligen till Laholm från Hishult, men i alla fall jag minns att det sa på kvart i fem Ekot att Anna Lindh var knivskuren, jag trodde bara det var i armen men det var mycket värre än så.
När Göran Persson förkunnade dagen efter att Anna avlidit av sina skador var där nog många som fick en klump i bröstet, ett ministermord till, men detta klarades upp.
Anna och hennes väninna var på varuhuset NK för att handla kläder, säkert gick det rundor i lugnan ro när det inträffade.

Eftersom jag inte har stort politikintresse så vet jag inte riktigt vad Anna Lindhs åsikter och drivkraft var riktigt, kan såklart vara för att jag inte hade rösträtt 2003.
Jag vet att hon var verksam i Socialdemokraterna och var vice statsminister när detta mycket tragiska inträffade, och att det var tänkt att hon skulle ta över Göran Persson, som partiledare.
Men tänk om hon hade blivit statsminister, Sverige har aldrig haft en kvinnlig statsminister, vad säger det om Sverige när både Finland och det verkar som det blir en kvinnlig i Norge med.

Men hon verkade vara en sådan person som bryr sig om alla i sin omgivning och brinner för det hon gjorde, ikväll går dokumentären om henne, 21:00 på TV4.

Vila i frid



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar