Följ min blogg med bloglovin

måndag 28 oktober 2013

Måndag - Prover

Passar på att blogga innan strömmen går, det blåser väldigt mycket och tankarna går till januari 2005 när Gudrun var på besök.
Men det är inte det jag ska berätta om.

När jag gick in mot sjukhuset idag för att ta prover slog en tanke mig, hur min tillvaro förändrats.
Alltså allas tillvaro förändras någon gång i livet, man flyttar, man får barn, man börjar ett nytt jobb eller som jag och många andra drabbas av en hemsk sjukdom.

I mitt fall så tar jag prover varje måndag och får behandling emellanåt och har varit inlagd i omgångar.
Men det jag ska ta upp är detta med proverna.

Visst skulle jag kunna ta prover på en vårdcentral eller ja det gör jag när jag är i Halland men när jag är cirka 20 minuter från Lund så är det lika bra att åka dit.
Då kommer proverna direkt dit dem ska, när jag tar prover i Laholm ska det först till Halmstad för analys och sen rapporteras svaren till Lund (tror jag).

Varje måndag är det nya människor som också väntar i väntrummet och antagligen inte samma sköterska som sticker eller ibland händer det att det är samma.
Som jag berättat innan är det mer personligt i Laholm där det är tre sköterskor och inte så många patienter på samma gång, medans i Lund är där fler som jobbar visst det känner väl igen en men inte på samma sätt.

Varje måndag är där nytt folk som cirkulerar på Blocket, vissa personer känner man igen och så ser man besökare, patienter, sköterskor och taxichaufförer med mera.
Detta är en provtagningsnål, den kallas för Butterfly, den nålen är rätt mild där finns tjockare nålar med.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar