Följ min blogg med bloglovin

lördag 2 november 2013

Lördag - Minnesord

Idag är det Alla Helgons dag, en högtid då man ska minnas nära och kära som inte finns ibland oss längre.

Det fyra jag först kommer och tänka på är mina mor och far föräldrar.

Morfar Kurt som jag aldrig fick träffat då han tyvärr gick bort innan jag föddes.
Mormor Inga som blev hela 94 år gammal, min härliga mormor som bakade struvor med mig när jag var liten, och stickade filtar i lappteknik och som alltid hade polkagrisar vid tvbordet när hon bodde kvar i huset.

Farfar Sten som nu varit borta ett tag men fick uppleva mycket med honom jag odlade pumpor, morötter och vaxbönor i han och farmors trädgårdsland.
Tror att det var farfars förtjänst att det blev något av dem för på egen hand hade det inte gått lika bra.
Farmor Lisa, lilla farmor så roligt vi hade du och jag var riktiga kompisar så mycket Fia vi spelade och vad mycket kort du, jag och farfar spelade.
När jag sov över hos dig och farfar fick jag sova inne hos dig i farfars säng och farfar sov i pappas gamla rum.

Alla fyra har en stor plats i mitt hjärta!
Ni är saknade av många, och kan nog gissa vad farmor hade gjort om hon levt och när hon hade fått reda på att jag var sjuk, klappat mig på kinden och sagt något i stil med lilla vän eller något.
Minns fortfarande när jag träffade henne någon av det sista gångerna och hon hade läst en liten krönika jag skrivit och hur hon skrattade till, lilla härliga farmor.

Det finns såklart andra med som är saknade.

Och dem som inte klarat kampen mot cancern och ryckts bort i allt för unga år visst det är hemskt i vilken ålder som helst.
Men när en person som knappt slutat gymnasiet rycks bort får man en klump i bröstet, kanske därför jag blev så gripen av när Idolerna sjöng Edvin Bergs låt på Cancergalan.
Kanske lite för att jag själv har cancer men även för att det var väldigt fint gjort.

Själva sången börjar 02:53 in i klippet men lyssna gärna på det som sägs innan med.

Vet inte fall djur också räknas på Alla Helgons dag men det borde det göra, det ger ju också avtryck.
Minns mina barndomsgrannars hund labradoren Lady, hur hon följde efter sin husse när han klippte gräs.
Hon var så fin, hundar är verkligen underbara djur.

Något tragiskt är när min vän Martinas katt Saga försvann och sen blev funnen överkörd, hon blev inte gammal och hon var speciell, som en liten uggla satt hon i trappen och kollade ut på vägen, och hennes charmiga fläck på hakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar