Följ min blogg med bloglovin

måndag 18 november 2013

Måndag - Lundarunda och tandteknik

Idag har jag varit på den vanliga Lundarundan, idag med lite tandbesök hos tandhygi.. äsch jädra
ord och stava till man kan väl jämföra det med en som besiktigar tänderna och tandläkaren är verkstaden.
Mina tänder "gick igenom" men fick en anmärkning så ska till verkstaden innan behandling nästa vecka
och ombesiktiga i december.
Jag håller med ett väldigt flummigt sätt att beskriva att man varit hos tandhygienisten.

Eftersom det ömmade i tandköttet, tog hon (tandhy.. äh tandkvinnan) röntgenbilder i mitt lejongap
eller snarare musgap, det vill säga hon fick ta barnstorleken på den där plattan som bilden
reflekteras på, fast när hon bytade till den strulade tekniken, men blev en bild i alla fall som blev bra.
Det jag vill komma till är, vad tekniken gått framåt.
Förr fick man hör och häpna vänta på att röntgen skulle bli klar det skulle som det heter framkallas, men nu 2013 en sensor i munnen som är kopplad i en sladd som går ill ettt program i datorn, tandmänniskan "tar" bilden och poff så dyker ens tänder upp i dataskärmen, vilken magi!
Men som sagt ibland tar tekniken och time out.

Sen blev det en runda på City Gross som vanligt.
Psst. Räknade faktiskt lite matte när jag kom hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar