Följ min blogg med bloglovin

lördag 14 december 2013

Lördag - Förr och nu

Innan i eftermiddag var vi hos min ena moster som har fyllt år och som alltid blir det alltid intressanta diskussioner om lite allt möjligt.
Eftersom jag var yngst i sällskapet och mina öron snappar upp ett och annat i dessa diskussioner
får jag alltid ett bra frö att så i ett blogginlägg, det börjar redan gro till en text i bilen på väg hem.
Ja, Christoffer var ju näst yngst så vi var "ungdomarna" fast vi är närmare 30 än 25.

Eftersom alla idag ska ha en smartphone så eller ja man är nästan tvungen att ha en.
Eller i varje fall tillgång till internet, så blir man socialt handikappad om man inte kanske har tillgång till dator och internet.

Bland annat diskuterades att det inte går att ta ut pengar på vissa banker och hos vissa läkarmottagningar och annat tar det inte kontanter.
Som jag säkert skrivit om innan så måste man på vissa offentliga toaletter betala med sms och nuförtiden måste man ha ett WyWallet konto för att kunna betala med sms.

Det är precis som utvecklarna och andra såna där snubbar har glömt att det finns faktiskt äldre generationer än dem.
Finns förvisso äldre tanter och farbröder som kan det där med dator och mobil, läste om en äldre dam som fick typ internet och ett Facebookkonto i 80-års present.
Min familj har en bekant som började lära sig mycket om datorer och sådant när han gick i pension.
Så det går faktiskt lära gamla hundar sitta... i vissa fall.

Men alla kanske inte har samma förmåga att kunna lära sig sådant på äldre dar, att kunna betala med mynt på toa.
Teknikutvecklingen har ju både haft sina för och nackdelar.

Kunna se tidtabeller och kunna flytta pengar mellan sina konto.
Har för mig att när jag och Antina skulle på hockey en gång så behövde hon ladda sin mobil, så istället för att vi skulle behöva köra inom någonstans så hon kunde ladda kortet.
Fick jag kontanter av henne och laddade hennes mobil med pengar via mobilen.

Fast en viktig grej som kanske var bättre förr är recept på Apoteket, när det inte funkar står man där utan medicin eftersom recepten är elektroniska och Apotekets datorsystem krånglar ibland.
Är det en viktig medicin som till exempel astma medicin så skulle recept på papper vara bra.
Samtidigt som att det är väldigt smidigt att man bara kan ringa sin läkare eller mottagning och säga
till att man behöver förnya recept.
Det kanske borde ha ett system som är att livsviktiga medeciner både har ett skriftligt recept på papper och ett elektroniskt.

Man blir fascinerad av hur mycket som har hänt under bara det 10 senaste åren, kollar Skilda Världar på surfplattan där har dem mobiler med antenn och videoband.
Såg att man kan köpa videobandspelare på Kjell och company.

En sådan här hade jag en gång i tiden.. Det ni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar