Följ min blogg med bloglovin

fredag 21 mars 2014

Fredag - Fröken Tramsig leker galen metrolog

Alltså, min första tanke till blogginlägg var något mindre roligt som handlade om cancer och hur den plågat mig stundtals.
Men eftersom vädret är sjukt tråkigt idag så måste jag dra upp sjukt stort I-landsproblem, nämnligen vädret.
Är det något vi människor pratar om är det vädret allra helst när vi inte har något annat att säga, visst lantbrukare pratar ju om det ofta men för dem spelar vädret stor roll.
När vi åkte för att äta innan idag sa JG till Christoffer att "Idag torkar det inte" och syftade på åkrarna som ska harvas.
Nu (senare på eftermiddagen) torkar det definitivt inte, för det har börjat regna.

Förra veckan var det oförskämt vackert väder nästan så man vande sig, men vad händer då? Jo det blir mulet och blåsigt, till vilken nytta då?
Jag vet att inlägget idag så infernaliskt tramsigt men man måste få vara tramsig ibland och jag tror inte vädret tar illa upp, om det nu inte sysslar med karma för då får jag väl en snöstorm uppstoppad någonstans så lite får jag nog passa mig.

När jag väl får ur mig mina smått galna krönikor så är jag i mitt esse, men tillbaka till vädret och ja det ska handla omsjukhusvistelse.
När jag var inlagd under transplantationen så var det vinterväder inte så konstigt för det var ju vinter men eftersom jag mest var inne på rummet passade det bra för missade inget vackert solsken.
Men när jag var inlagd förra sommaren var det som att vädret fått nog, det tyckte väl att alla gnällde om att det inte var varmt och gott, så vädret bestämde sig för att vrida upp tempraturen några 100 grader till (kändes det som) ni minns i slutet på juli och början på augusti när det var runt 30 grader.

Visst, för att vara allvarlig (oj, klarar hon verkligen av det?) för några minuter, vädret det senaste åren har verkligen spårat ur, täta stormar här i Sverige, översvämningar i mitt fina England, jordbävningar i andra delen av världen.
Vi måste vara rädda om vår moder Jord, det är inte hennes fel att vädret slagit slint, det är vi som inte förvaltar den tillräckligt väl.
Vi har bara en jord och den måste vi vara rädd om.

För att gå tillbaka till det mer roliga i detta blogginlägget, jag köpte termobyxor i slutet av januari, jag hade inget par sen innan och här ut blåser det ju en del.
Då när jag köpte dem var det fortfarande vinter men när jag tagit upp dem hemma var det som vintern slutade existera det blev milt och snön smälte bort, märkligt.
Köpte broddar i höstas och dem har jag inte använt i vinter.
En sista sak, ni som kollar vädret i nyhetssändningarna (det gör säkert dem flesta) TV4:s variant av solfilm ser ju ganska modern ut.
Men SVT har samma som för många år sedan och jag gillar SVT:s bättre just för att den är så gammal och solen är ju lite söt och trudelutten i bakgrunden är också mysig.

Kom på att metrologer är som sierskor det kan ju se hur vädret ska bli i framtiden, hihi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar